
Yamaha V-Max
V-Max ble designet av Atsushi Ichijo i et team ledet av Akira Araki, med innspill fra Ed Burke og John Reed.
Da den ble lansert i 1985, fikk V-Max umiddelbart kritikerros og ble kåret til "Årets motorsykkel" av Cycle Guide. Den ble solgt både i Japan og internasjonalt, med kun mindre endringer fra 1985-modellen frem til modellåret 2007. V-Max ble kjent for sin raske akselerasjon, men ble også kritisert for dårlig kurveegenskaper og myk fjæring.
I 1997 kostet sykkelen £9 359 eller $15 322 (tilsvarende $30 012 i 2024).
Fram til 2008 ble den originale V-Max solgt gjennom Star Motorcycles-divisjonen til Yamaha Motorcycles. Bortsett fra en mindre oppdatering i 1993, da sykkelen fikk en gaffel med større diameter for å redusere ustabilitet i høy hastighet, fire-stempels bremsekalipere og andre oppgraderinger relatert til håndtering og sikkerhet, var 2007-modellen nesten identisk med originalen fra 1985.
I 2005, på den 39. Tokyo Motorshow, viste Yamaha frem et helt nytt V-Max-konsept. Den hadde et nytt chassis, oppgraderte komponenter over hele linja, og topp moderne bremseutstyr.
Den 4. juni 2008 lanserte Yamaha offisielt en fullstendig redesignet 2009 VMAX i Nord-Amerika og Europa. VMAX-modellen har blant annet en helaluminiumsramme hvor den væskekjølte 1 679 cc (102 kubikktommer) 65° V4 DOHC-motoren fungerer som en integrert del av chassiset. Den har også et elektroluminescerende instrumentpanel, Yamaha Chip Controlled Intake (YCC-I), fullt justerbar fjæring, blokkeringsfrie bremser (ABS), slipper-clutch, bensintank under setet og en karakteristisk nøkkel.
Den 20. september 2009 ble VMAX også lansert i India.
Fun Fact:
Jackie Chan kjørte en Yamaha V-MAX i filmen Gorgeous.
I filmen Mechanical Violator Hakaider er motorsykkelen hans (kalt Guilty i markedsføringen) en Yamaha V-MAX, som får kjettingene fjernet når den transformeres.
I videospillet Final Fantasy VII (1997) er hovedpersonen Cloud Strifes motorsykkel, Hardy Daytona, basert på Yamaha V-Max.
Den ble også brukt av Nicolas Cage i Ghost Rider 2. V-Max dukker også opp i motorsykkelspillene Tourist Trophy fra 2006.
Yamaha V-Max
Mer enn bare kraft og ytelse
Yamaha V-MAX har, utover sin rene kraft og ytelse, satt et uutslettelig preg på motorsykkelkulturen.
Den har blitt mer enn bare en maskin – den symboliserer uavhengighet, individualitet og jakten på eventyr.
V-MAX har blitt omfavnet av entusiaster over hele verden, og har skapt et fellesskap av lidenskapelige førere med en felles kjærlighet for denne ikoniske motorsykkelen.
Gjennom årene har Yamaha V-MAX utviklet seg i takt med førernes endrede behov og interesser.
Fra de klassiske VMX-modellene på 80-tallet til de mer polerte og moderne utgavene i det 21. århundret, har Yamaha fortsatt å presse grensene for ytelse og innovasjon.
I sin utvikling har V-MAX fått betydelige forbedringer innen kjøreegenskaper, teknologi og komfort, noe som har sikret at den fortsatt er i front innen segmentet for kraftige cruisere.
Slike ytelsestall i en cruiser var uhørt i 1985, da V-Max debuterte – og det tok ikke lang tid før sykkelen fikk kultstatus.
Den vant til og med Cycle Guide sitt prestisjetunge "Bike of the Year"-tittel det første året den ble lansert.
På 90-tallet ble V-max omfavnet av franske v-max entusiaster, og de satte sitt preg med after-market deler på sykkelen.
Disse var blandt de første som customized v-maxen og med det startet en nisje for ombygging. Denne trenden har bare utviklet seg med årene i hele Europa og dette er nå vanlig den dag idag. En trend som vill gjøre en allerede fet motorsykkel enda fetere.
At V-MAX ga opphav til en helt ny klasse motorsykler som egentlig ikke eksisterte før, er kanskje dens sanne arv.
For oppskriften var enkel: pålitelighet over tid, behagelig cruising, en voldsom motor og et utseende som skilte seg ut.